lördag 2 juli 2016

3 lördagstips: ATT LÄSA

När jag hade tipsat om boken I vilt tillstånd av Roxanne Gay häromdagen så kom jag att tänka på att jag nyligen har läst ett par andra böcker som är minst sagt värda att nämna.



Detta är första boken jag läst av Chimamanda Ngozi Adichie. Boken är en hel värld - av allt! Karaktärerna är så välskrivna & komplexa & jag fascinerades av att Ngozi Adichie hela tiden förmedlar en parallell story som hörs i bakgrundsbruset av karaktärernas liv.  Historien utspelar sig i Nigeria under 60-talet, där läsaren får följa ett gäng olika personer & deras liv. Inbördeskriget står & väger av & an på tröskeln en längre tid men bryter till slut ut & lämnar ingen orörd, inte ens de som är mest privilegierade. 

Kort & gott så kan nog denna vara en av de bästa böcker jag läst. Så betyg:

5 av 5 FEMINISTER




Kerstin Thorvall skriver om Anna, en kvinna som sedan barnsben fått lära sig om vad skuld & skam är. Läsaren får följa Anna från barn till vuxen & framför allt i hennes utforskande kring det mest förbjudna... 

Om jag ska vara ärlig blev jag så himla irriterad på huvudpersonen när jag läste boken. Anna är en enligt mig stundtals oerhört osympatisk person med total avsaknad av ansvarstagande. Men! Efter lite funderande kring varför jag tyckte så illa om Anna, så insåg jag att min irritation troligtvis bottnar i att Thorvall porträtterar Anna på ett traditionellt sett, okvinnligt vis -  Anna porträtteras snarare som en man. Så när Anna försummar sina barn & flänger fram & tillbaka så blir jag sur för att hon inte är tillräckligt kvinnlig(!?)... Känslan som uppstod vid den insikten blev då i princip vem i hela friden är jag egentligen!? Så det var ju en lärdom för feministen. 

Oavsett vad en tycker om Anna, så landar betyget på:

3 av 5 FEMINISTER




Detta var första boken jag läste av Roxanne Gay. Jag hade någon sorts föreställning om att boken skulle vara landa under filnamnet "Feminism: grundbok". Men så det var den ju inte alls. Det står liksom redan på baksidan att boken inte är det (jag verkar ha svårt att lita på bokbaksidor...). 

Men så vad handlade den om då? Gay skriver om allt & inget i denna bok. För mig blir det mest allt. Oavsett vad Gay riktar fokus på så gör hon det hela tiden med en lättsamt förhållningssätt vilket gör att även det tunga blir lätt att läsa. Nu var det ett tag sen jag läste boken men jag minns att jag, när det begav sig så att säga, i princip sträckläste den. Så betyget blir

5 av 5 FEMINISTER



Så in på närmaste bokhandel (eller typ adlibris.se) & haffa snabbt, låt sommaren fyllas av lite vettiga ord!

Avslutar detta boktipsande med att även tipsa om ett ted-talk av Chimamanda Ngozi Adichie <3 Cirka 20 minuter av välformulerade ord om representation inom litteraturens värld ---> HÄR


TREVLIG LÖRDAGSLÄSNING ÖNSKAR FEMINISTEN

1 kommentar:

  1. Har velat läsa en halv gul sol länge nu! Blev ännu mer pepp efter det här inlägget!!

    SvaraRadera