tisdag 21 juni 2016

5 TIPS: ATT TITTA PÅ

då sommaren tydligen bytt skepnad från a la playa beach sunset till någon sorts grå sörja så kommer här ett par tips på grejer att se. genomgående handlar det om ett gäng balla (obs dock mestadels vita) brudar:

HANNA
film: action, drama, thriller, 2011
en av de bättre filmer jag sett. helt klart en jävligt peppig & fet girlpowerfilm. handlar om hanna som har skills som ganska få kids har (får en hoppas...) eeh, ja, jag vill inte säga mer då jag ej vill avslöja för mycket. så bara: SE! perfekt för en deppig dag när en bah "asså orka med denna värld". eller vilken annan dag som helst.






THE TO DO LIST
film: komedi, 2013
det är så oerhört sällan jag ser bra komedifilm, men detta skulle nog kunna vara min favorit i genren. vi får följa brandy som under ett sommarlov gör en to do- list över sexgrejer hon vill göra innan hon börjar collage. brandy är helt fantastisk - så härligt ärlig & målmedveten <3 i filmen får en även träffa brandys syrra, mamma, vänner & en hel bunt med andra sköna karaktärer. perfekt söndagsfilm!






iZOMBIE
serie: komedi, crime, drama, 2015
en serie där vi får lära känna zombizarna som mångsidiga karaktärer & faktiska hjältar. mycket underhållande tack vare karaktärerna & den snabba dialogen. en får följa liv, eller olivia som hon heter - en a-människa med karl & karriär men som av en händelse råkar gå & bli zombie & då börjar jobba på ett bårhus. en lättsmält & rolig serie!






THE PUNK SINGER
dokumentär, 2013
en dokumentär om punksångaren kathleen hanna som bland annat frontat i bikini kill och le tigre, numera sångerska i the julie ruin. dokumentären följer kathleens liv men också riot grrrr-rörelsen. även om en inte är bekant med varken kathleen hanna, riot grrrl-rörelsen eller något utav banden kathleen sjungit i så rekommenderar jag ändå denna dokumentär varmt. för mig var det en intensiv dusch av power & påminnelse om att inte hålla käft. så en perfekt dokumentär för påfyllning av livslust.






TEETH
film: svart komedi, fantasy, horror, 2007
när jag hade sett denna film stängde jag av tv'n & bah "VA!?". helt absurd & fantastisk. en del skulle kalla den en riktigt b-film, men jag skulle vilja påstå att det är helt genial. vi får följa dawn som av en händelse upptäcker att hon har en fysisk... fördel/avvikelse/verktyg/m.m. som kommer väl till pass om en utsätts för mansvåld. jag säger inte mer utan rekommenderar helt enkelt bara att ni ser den! kan ju bjussa på en ledtråd nedan...






KILL BILL (vol. 1 & 2)
film: action, thriller, 2003 & 2004
jag avslutar med en klassikern som är förträffligt rå & fylld med girlpower. tittaren får följa yrkesmördaren beatrix som är på en actionspäckad & blodig hämndturné där hon frontar ett helt gäng med coola dödsmaskiner. det finns en risk att en känner sig lite oövervinnerlig när en sett den, så är en sugen på den känslan; SE!






så, håll till godo! njut av soffhägn & nåt gött att se på.

MYSPYS FRÅN FEMINISTEN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar