onsdag 8 juni 2016

HUR DET GICK TILL NÄR JAG SLUTADE LYSSNA PÅ MÄN

det här ska inte handla om musik. men vi börjar där.

för kanske två år sen så bestämde jag mig för att sluta slökonsumera musik som produceras & framförs av män pojkar killar gubbar. detta beslutade jag efter att jag i en diskussion med min pappa, en karl som är väldigt musikintresserad (enligt egen utsago...), fick reda på att han "... liksom inte är så mycket för kvinnliga musiker". känsla 1.


så med denna diskussion färsk i minnet började jag göra aktiva musikval och började uteslutande lyssna på kvinnor tjejer flickor tanter. men då kom nästa problem: jag tyckte precis som min pappa att kvinnliga musiker inte kanske var så bra ändå... snacka om besvikelse & skämskänslor, bah "men asså jag är en skitbra feminist!". men så satt jag där & filosoferade, klurade lite på ifall det möjligen skulle kunna finnas någon annan rimlig anledning till varför jag inte gillade kvinnliga musiker speciellt mycket. "tänk om det skulle finnas typ någon yttre omständighet kring varför jag känner så?...", tänts jag. "...eller är kvinnliga musiker helt enkelt bara lite tråkigare/mesigare/gällare/mindre mäktiga...?"

men så bah, blixt från klar himmel; känsla 2.


bah men JUST DET! jag har ju fått mansåsikter serverade från både höger vänster under över tvärs igenom i tusen år nu så det kanske inte är så konstigt att jag tycker precis som dom till slut. aja. ska sluta med det nu. så jag fortsatte helt enkelt lyssna, hjälpa den lilla goa patriarkala snedvridningen av representation på traven mot att jämnas ut - enbart genom att själv aktivt välja annan musik.

resultat? en pånyttfödd feminist med bredare & fetare musiksmak än någonsin <3

men så till sak.
jag är ju även oerhört förtjust i konst! allt från musik, film & böcker till tavlor, installationer och hantverk. då mina aktiva val från musikvärlden även smög sig in i andra delar av mitt liv så har jag därför fått nys om ett helt gäng feta kvinnliga konstnärer genom åren. så från & med nu (senare idag) kommer jag köra KONSTNÄRSONSDAG varje vecka, där jag postar ett litet smakprov konst gjord av någon cool brud. SÅ HIMLA KUL, lets do this!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar