fredag 17 juni 2016

HÖRT INNE PÅ AKADEMIBOKHANDELN

igår kväll drog jag in en snabbis på akademibokhandeln för att köpa en liten filofax (när gjorde en det senast? -98?). medan jag stod där & dividerade med mitt inre jag, så hörde jag följande konversation ett par meter bort

(ev.) tjej 20: ...så hon kan bli feminist!
(ev.) mamma: *mummel* nä meh... *mummel* kan inte vara... *mummel*
tjej 20: vadå, så man kan inte vara feminist eller vadå? vad menar du?
mamma: *vänder bort blicken* *ohörbart mummel*
tjej 20: men vadå, förklara vad du menar, varför ska man inte vara feminist? va?

mamman svarade inte utan lät frågan hänga kvar medan de fortsatte att kolla på böcker på olika håll. så jag återgick till mitt filofaxande & bad en expedit om hjälp. efter lite snack med expediten så tackade jag för hjälpen & vände mig bort. men då hörde jag att tjejen på 20 fråga expediten om de hade "under det rosa täcket" av nina björk. då jag stod ganska nära så vände jag mig om & sa

jag: den är grym, bra val!
tjej 20: jaa! min kusin fyller 15 så jag tänkte jag ska ge den till henne så hon får en bra introduktion till feminism!
mamman: *död blick* *tyst* *meningslös*
jag: asså, så jävla bra initiativ! kan passa på att tipsa om boken "bad feminist" av roxanne gay då.
tjej 20: aha, tack! tror du den är bättre att ge än "under det rosa täcket"?
jag: nej, jag tror "under det rosa täcket" är kanon att ge! men "bad feminist" kanske kan vara något för dig? det är en essäsamling som både är viktig och rolig, kan verkligen rekommendera!
tjej 20: men tack, jag ska kolla upp den!

*feministisk bonding akademibokhandeln style*

så tio minuter senare när jag skulle betala så möttes vi igen i kassan. & då håller hon upp roxanne gay's bok & bah "jag köper den nu!" & då blev jag så himla peppad & glad över att vi bara hade ett sånt fint litet moment i livet kring feminism & hon gav mig massa pepp & påminnelse om alla brudar som är vrålsköna, smarta & så jävla grymma på att fostra vidare. TACK!


MVH, GLAD FEMINIST

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar